Een goede bescherming van je intellectuele eigendom begint bij een merknaam registreren. Het grote voordeel van een registratie is dat mensen er niet zomaar met jouw merk er vandoor kunnen gaan. Denk aan je klanten die ze op deze manier aan je weten te ontfutselen. Om deze inbreuk door derden te voorkomen moet je je merknaam registreren.

Wat is een merknaam?

Wat een merknaam is, kunnen we het makkelijkst uitleggen aan de hand van een voorbeeld. Iedereen kent Coca-Cola, maar dat is niet de bedrijfsnaam, want dat is de The Coca-Cola Company. Coca-Cola is het bekendste merk van het bedrijf. De merknaam is dus Coca-Cola. En reken maar dat ze dat merk geregistreerd hebben! 

Hoe kan ik een merknaam registreren?

Het is heel eenvoudig om een merknaam te registreren, je moet wel enkele stappen doorlopen voordat dit succesvol gerealiseerd is. We nemen ze even met je door:

  1. Kijk of de merknaam al in bezit is van iemand
  2. Jouw bedrijf wordt onderverdeeld in een aantal klassen. Eigenlijk gaat het er hier om  wat je doet als bedrijf. Lever je machines, wetenschappelijke apparaten, levensmiddelen, zit je in de reclame of verzorg je andere producten of diensten? De verschillende producten en diensten kunnen onder diverse klassen vallen. We onderscheiden 45 verschillende classificaties.
  3. Bepaal het gebied waar je merk voor geregistreerd wordt: Benelux, Europa of voor de hele wereld. Hier is je merk beschermd wanneer de registratie voltooid is. 
  4. Vervolgens wordt je merk beoordeeld. Uit dit proces kan een afwijzing komen rollen, bijvoorbeeld als je merkteken niet onderscheidend genoeg is. We noemen dit deel van het traject: de beoordeling absolute gronden en formele vereisten
  5. Bezwaar. Binnen zes maanden kun je bezwaar aantekenen tegen de beslissing. 
  6. Als het allemaal achter de rug is, heb je een merknaam geregistreerd voor de duur van 10 jaar

Wanneer je een merknaam geregistreerd hebt, dan weet je zeker dat niemand zomaar jouw merk kan namaken of iets kan maken wat er te veel op lijkt, daar kun je dan een rechtszaak tegen aanspannen. 

Conclusie

Wanneer jij als ondernemer een merk ontwikkeld hebt, dan wil jij als enige daar profijt uit kunnen trekken. Een ander mag daar niet zomaar bovenop springen en ook een slaatje slaan uit jouw harde werk van conceptontwikkeling en de realisatie van je product. Laat je altijd informeren door een expert op dit gebied. Zo weet je wat in jouw situatie wenselijk is om te doen als het gaat om de registratie van jouw merken.