Een goed verhaal maakt alles beter. Of het nu gaat om een tv reclame of een presentatie over de ervaringen van iemand. Verhalen kunnen namelijk mensen inspireren op meerdere manieren. Naast de inhoud van het verhaal is de manier waarop het vertelt wordt minstens zo belangrijk. Er zijn mensen die een carrière hebben opgebouwd in het vertellen van verhalen. Deze scharen we onder spoken word artiesten. In deze blog gaan we wat dieper in op hoe spoken word artiesten ingezet kunnen worden en wat het zo bijzonder maakt.

Het begint met de stem zelf

Een verhaal komt ten eerste goed over als de stem die het vertelt ook prettig is om aan te horen. Denk bijvoorbeeld aan diverse DJ’s op de radio. Allen hebben ze een duidelijke, herkenbare stem die prettig is om naar te luisteren. De volgende stap is een stem waarbij het verhaal ook echt kracht bijgezet wordt door middel van intonaties en emotie die in de stem gelegd worden. Spoken word artiesten beheersen dit tot in de puntjes.

De lichaamstaal is minstens zo belangrijk

Met een goede stem kun je al een heel eind komen als spoken word artiest, denk bijvoorbeeld aan stemacteur voor voice overs, reclames en luisterboeken. Er is echter nog meer voor nodig om een veelzijdige ‘artiest’ te zijn. Zeker als je mensen wil inspireren en overtuigen is de lichaamstaal en algehele uitstraling natuurlijk net zo belangrijk. Als je dit helemaal beheerst kun je ook gevraagd worden voor presentaties of trainingen bij bedrijven en nog veel meer!

Bekendheid helpt altijd

Een laatste factor die helpt bij een goede spoken word artiest is een zekere vorm van bekendheid. Mensen luisteren al gauw liever naar iemand waarvan ze vooraf weten dat hij of zij iets interessants te zeggen heeft of een bekende naam heeft opgebouwd, al is dat met heel iets anders dan storytelling. De vraag naar deze sprekers is zo groot dat er intussen professionele organisaties opgezet. Dit noemen we een voice agency en daar kun  je dé perfecte spoken word artiest inhuren voor jouw evenement.