De term coach is niet beschermd in Nederland, dus iedereen kan zich in principe mental coach noemen en aan de slag gaan. Veel mensen vallen buiten de boot omdat ze bijvoorbeeld gaten in hun cv hebben, dit kan aan van alles liggen, bijvoorbeeld persoonlijke of sociaal-economische omstandigheden, zoals een financiële crisis of de uitbraak van een virus, zoals recentelijk het geval was. Het is dan wel fijn om te weten dat er ook beroepen zijn waarmee je zo als zelfstandige aan de slag kunt en waar je geen specifieke diploma’s voor nodig hebt. Natuurlijk is het wel zo dat je van nature een aantal vaardigheden moet hebben waarmee je mensen kunt helpen. Deze vaardigheden waren er van oudsher als eerst en daarna kwamen de opleidingen en niet andersom, dus zo gek is de gedachte niet om als zelfstandig mental coach zonder specifieke diploma´s aan de slag te gaan.Toch is het misschien wel fijn om een bepaalde theoretische of methodische achtergrond te hebben. Deze kun je je zelf ook eigen maken. We geven je hiervoor een aantal tips.

Lees boeken

Grote delen van Nederlandse opleidingen zijn gewoon in een bibliotheek zelf eigen te maken. De meeste kennis is beschikbaar in de bibliotheek voor een laag bedrag. Voor zo’n 45 euro per jaar heb je een abonnement op een universiteitsbibliotheek. Dan kun je boeken lenen en elektronische tijdschriften inzien. Het is wel fijn als je Engels kunt lezen, want veel moderne academische boeken zijn in het Engels uitgegeven, maar ook in het Nederlands zul je veel bruikbare bronnen kunnen vinden. Het is fijn om als mental coach kennis te hebben van de psychologie, vooral van de soort die bij je vakgebied past. Het is goed om te beginnen met een overzicht van de psychologie waarin de verschillende meest gangbare stromingen en inzichten beschreven worden. Daarna kun je zoeken op de zoekwoorden: mental coach en psychologie; dus specifieker gaan kijken. 

Vraag een mental coach of hij of zij tips heeft 

Het is goed om iemand uit de praktijk te vragen naar tips, bijvoorbeeld een mental coach vragen die niet bij jou in de regio actief is. Zo heb je meer kans om tips van deze ervaringsdeskundige te krijgen. Het is natuurlijk wel een concurrent van je. Wij gaan er vanuit dat de meeste mensen toch wel graag hun kennis delen met geïnteresseerde aanstaande mental coaches (lees: vakgenoten). Misschien zal de 1e niet direct scheutig zijn met informatie, maar de 2e of 3e mental coach die je aan de lijn krijgt misschien wel. Hou dit vraaggesprek vooral kort en formuleer van tevoren een aantal vragen waar je echt wat aan hebt. 

Begin kleinschalig

Neem niet gelijk teveel hooi op je vork als je begint als mental coach. Je kunt ook gewoon met één of twee cliënten beginnen. Daarnaast is het zo, dat je ook niet hoeft te wachten tot je de hele bibliotheek uitgelezen hebt. Het is namelijk heel goed mogelijk om alvast te beginnen en daarnaast jezelf te blijven ontwikkelen. Een kern van mental coach zijn is luisteren, samenvatten en doorvragen. Daarbij is het allerbelangrijkste een zekere oprechtheid naar je cliënt toe. De cliënt voelt aan dat je inderdaad begaan bent met zijn state of mind. Het is belangrijk om aan te geven bij je cliënt dat je geen klinische achtergrond hebt en dat je er vooral bent om samen met hem of haar obstakels te overwinnen en een positieve mindset aan te kweken, waardoor de cliënt beter gaat presteren, zoals een coach bijvoorbeeld ook een boxer traint voor de wedstrijden, om hem of haar beter in de wedstrijd te laten zitten. 

Registreer wat van jou is

Het is erg belangrijk om te registreren wat van jou is. Op deze manier kunnen concurrenten niet met de dingen ervandoor gaan waar jij zo hard voor gewerkt hebt: conceptualiseren, doorontwikkelen en in de markt te zetten. Twee dingen zijn belangrijk: registreer je bedrijfsnaam, zeker ook je merknaam registreren! Je wilt gewoon dat de naam van je bedrijf en eventuele diensten die je ontwikkeld hebt, strikt bij jouw bedrijfsvoering blijven en niet dat een ander er gebruik van kan maken. Zeker wanneer we het hebben over online exposure, is het belangrijk om de juiste ondernemer bij de juiste bedrijfs- en merknaam te hebben. 

Een heel concreet voorbeeld is wanneer je een methode ontwikkeld hebt die erg succesvol is En waar natuurlijk een naam op geplakt is. Maar noem het maar even de methode: FreeMindRun; een duurloop met therapeutische doelstellingen. Om een merkregistratie te kunnen doen is het wel belangrijk om een zeer specifieke naam te verzinnen die origineel is en niet te algemeen. De registratie wordt beoordeeld op deze en andere criteria. Verdiep je dus goed in de verschillende criteria voordat je een naam verzint en deze laat registeren.