Het verkopen van je producten in het buitenland is op gegeven moment voor elk snelgroeiend bedrijf aantrekkelijk. We helpen je graag op gang met een basisstrategie om jouw producten ook internationaal te verkopen. Hoe doe je dat precies? Daar gaan we in deze blog dieper op induiken. Lees dus snel verder en ontdek waar je op moet letten bij het opstellen van een internationaal verkoopplan.

Verzendmethode en tarieven

Bij het internationaal verzenden van je producten komen tijd en verzendkosten kijken. Het is dus zaak om een verzend en bezorgpartij te kiezen die het beste bij jouw bedrijf past. Daarnaast moet het verkopen wel rendabel blijven. Hoeveel invloed hebben de verzendkosten op je winstmarge? Je kunt ervoor kiezen om de kosten door te bereken aan de klant, maar hoeveel precies? En blijven je producten dan nog steeds aantrekkelijk genoeg om aan te schaffen? Dit zijn belangrijke vragen die je kunt gaan afwegen.

Het aanbieden van een gratis verzending

Wie wordt er nu niet vrolijk van het woord gratis? Wij als Nederlanders namelijk zeker. Een gratis service is altijd een pluspunt. Je kunt dus overwegen om de leverkosten ‘gratis’ te maken voor je klanten, dit staat ook een stuk aantrekkelijk tijdens het bestelproces. Maar uiteraard moeten de kosten wel betaald worden. Je kunt overwegen om de kosten op de volgende manieren te verwerken:

  • Verhoog de algemene productprijzen om de kosten te dekken.
  • Biedt kortingscodes aan. Zo kun je alleen aan selecte doelgroep de verzendkosten deels vergoeden.
  • Gratis verzendkosten bij een bepaald bestelbedrag. Zo kun je bij genoeg winstmarges alsnog de verzendkosten gratis aanbieden.

Verzendmethode

De manier van verzenden van een pakket heeft uiteraard ook invloed op de kosten. Hoe groot is namelijk de afmeting en wat is het gewicht per pakket? Het gewicht en de bestemming van het pakket spelen de grootste rol in de uiteindelijke verzendkosten. Je kunt dan het beste onderzoek doen naar de minimale en meest efficiënte manier om jouw product in te pakken. Daarnaast kun je op zoek gaan naar de beste verzend- en bezorgpartij die bij de bestemmingen van jouw doelgroep past. Weet je al in welke landen en gebieden je jouw producten gaat aanbieden? Het is dan zaak om verschillende partijen met elkaar te vergelijken. De pakket versturen kosten bereken je eenvoudig via ParcelParcel. Zo weet je gelijk waar je aan toe bent en kun je de beste verzendpartij uitkiezen om jouw producten internationaal te versturen.