Een outplacementstrategie helpt je om werknemers die niet meer nodig zijn, extern te plaatsen. Op deze manier zorg je er eigenlijk voor dat er geen ‘hard’ ontslag plaatsvindt en dat je werknemers alsnog in een andere functie (en ander bedrijf) direct weer aan het werk kan. Je zou als werkgever kunnen denken dat je na een ontslag van iemand af bent, maar soms is het beter om negativiteit die kan ontstaan – voor te zijn.

Je (ex) werknemers helpen hoor je gewoon te doen

De fundamentele reden om outplacement-diensten aan te bieden is dat dit de beste manier is om voor je medewerkers te helpen. Werkzekerheid en de angst voor ontslag zijn belangrijke invloeden die voor stress kunnen zorgen.

Outplacementdiensten kunnen zo eenvoudig zijn als het inhuren van een expert om je werknemers te helpen een CV te schrijven. Outplacement biedt ondersteuning aan medewerkers en is moreel gezien de juiste keuze.

Beperkt risico’s voor werknemers

Een outplacementdienst biedt werknemers een stok achter te deur en beperkt het risico om zonder een baan te komen zitten. Dit biedt niet alleen voor hen een voordeel, maar ook voor jouw bedrijf. Het kan alsnog dat een ontevreden werknemer aanklopt bij een arbeidsrechtbank. Als het bedrijf heeft gedaan alles wat het kan om haar werknemers te ondersteunen, zijn deze gevallen zijn minder waarschijnlijk om te eindigen in de rechtbank.

Bescherming voor je senior team

Mensen met een leidinggevende functie worden vaak met scheve ogen aangekeken als er mensen ontslagen worden. Het komt zelfs voor dat werknemers haatdragend worden.

Het gebruik van een externe outplacementdienst zorgt ervoor dat medewerkers op een rustige en professionele manier door het ontslagproces worden begeleid. Het verlicht vaak de woede en helpt medewerkers om vooruit te komen. Op deze manier zorg je er dus ook voor dat de mensen in leidinggevende functies ‘ontzorgd’ worden.