Bedrijfsnaam

Digital marketing zelf uitvoeren voor je bedrijf of uitbesteden?

Geplaatst op

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun producten en diensten online te promoten. Daarbij valt traditionele media zoals een advertentie, poster, radio of tv reclame weg. Uit diverse onderzoeken blijkt dat digital marketing (online marketing) vele malen effectiever is om de doelgroep te bereiken. Als je een eigen onderneming hebt, is het belangrijk om de keuze te maken welk promotiemiddel geschikt is en of je zelf je bedrijf gaat promoten of uitbesteden aan een bureau. Om er achter te komen of het mogelijk is om zelf digital marketing uit te voeren, hebben wij dit artikel geschreven.  

Welke onderdelen vallen onder digital marketing? 

Digital marketing is een breed begrip wat inhoudt het online promoten van je producten of diensten. Onder digital marketing vallen verschillende disciplines: 

  • Zoekmachine marketing (hierover straks meer); 
  • E-mailmarketing; 
  • Online adverteren; 
  • Conversie marketing 

Zoekmachine marketing 

Onder zoekmachine marketing valt zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren (ook wel online adverteren). Bij zoekmachine marketing draait het om dat de website een hoge positie in neemt in de zoekresultaten van een zoekmachine zoals Google, Bing of DuckDuckGo. Doordat de website bijvoorbeeld op positie 1-5 in de zoekresultaten staat, is de kans groter dat er meer verkeer naar de website komt. Meer verkeer kan leiden tot meer conversies en uiteindelijk meer omzet.  

E-mailmarketing 

Bij e-mailmarketing draait het om conversies halen uit een e-mail. Dit kan een e-mail zijn naar nieuwe leads of naar leden/ vaste klanten. Een e-mail kan informatief zijn of gericht worden op een nieuwe collectie en kortingsacties. 

Online adverteren 

Online adverteren is ontzettend breed en ook het populairste onderdeel van digital marketing. Denk maar eens aan de advertenties die je op Youtube, Instagram, Facebook en andere platformen ziet.  

Conversie marketing 

Conversie marketing ook wel conversie optimalisatie of CRO genoemd draait om het verhogen van conversies. Een conversie kan van alles zijn:  

  • Bezoeker op de website die het contactformulier invult 
  • Bezoeker die een PDF bestand download 
  • Bezoeker die een aankoop doet 

Het hangt van elke website/ webshop af wat je als conversie wil meetellen. Om de conversie te optimaliseren kunnen er verschillende dingen gedaan worden zoals de kleuren op de website aanpassen.  

Zelf uitvoeren? 

Nu je weet wat voor soorten onderdelen vallen binnen digital marketing is de vraag of je dit zelf kan uitvoeren. Voor elk onderdeel heb je namelijk wel een bepaald kennisniveau nodig. Gelukkig zijn er genoeg blogs waarin tips en tricks worden beschreven. Het grotere probleem is eerder het meten van de resultaten.  Een online marketing bureau werkt namelijk met tools en dashboards om de voortgang bij te houden. Deze tools en dashboards zijn vaak ontzettend duur en ook op maat gemaakt. Als zelfstandige ondernemer (zeker een beginnende ondernemer) wordt het afgeraden om te investeren in deze tools. Natuurlijk zijn er ook wel een aantal gratis tools te vinden maar het blijft wel een dingetje.  

Weeg de kosten daarom af. Wellicht is het goedkoper om online marketing uit te besteden aan een professioneel bureau en dat je in een later stadium het zelf gaat uitvoeren. Of juist andersom.

Gerelateerde berichten

Bouw beveiliging: de perfecte combinatie van winkel en surveillance

Bij het opzetten van een winkel is beveiliging een van de belangrijkste factoren die niet over het hoofd mag worden gezien. Of je nu een klein...

Lees meer

Bouwkwaliteit

In de wereld van de bouw staan ​​we voor een overvloed aan keuzes als het gaat om materialen. Maar te midden van alle opties steekt één...

Lees meer

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden